Logitech G603 Lightspeed Wireless Gaming Mouse

Ładna i elegancka mysz dla gaczy

Więcej...

ADATA D8000L

Power bank jak lampa

Więcej...

Asustor AS6302T

Ciekawy NAS od Asustor-a

Więcej...

Smartfon i wirtualna rzeczywistość

Jak dobrać telefon do wirtualnej rzeczywistości?

Więcej...

TP-LINK TL-PB20100

Potężny power bank

Więcej...

Ciekawe statystyki


Ogólna liczba rejestrowanych domen wzrosła o 11,8 miliona, rodzimy rynek domen z rozszerzeniem .pl nieprzerwanie się kurczy. Według najnowszego raportu NASK liczba nowych rejestracji z końcówką .pl - w ...
W naszym kraju telefon komórkowy ma już 74% Polaków, czyli 28,4 miliona osób. Z kolei 6,6 miliona z nich gra w gry mobilne.
Obecnie gracze najchętniej  wykorzystują podczas gamingu komputery PC (ponad 80%), jednak badanie AVM pokazuje bardzo szybki rozwój i wzrost zainteresowania grami na urządzeniach mobilnych. 
Z raportu BSA Global Software Survey opublikowanego w 2014 roku wynika, że 51 proc. oprogramowania zainstalowanego w Polsce w poprzednim roku nie miało licencji, w porównaniu z 43 proc. w skali ...
Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku Rynek aplikacji i gier mobilnych w 2016 roku będzie wart 44,8 mld dolarów i ponad 80 mld w 2020 roku
Według najnowszych prognoz Newzoo, rynek gier i aplikacji mobilnych wygeneruje w 2016 roku przychód na poziomie 44,8 mld dolarów a w 2020 ponad 80 miliardów dolarów.
Według danych przywoływanych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej przeciętny aktywny użytkownik w Polsce wysyła 83 SMS-y miesięcznie.

Kalendarz

Podziel się ze mną swoimi uwagami na temat mojego bloga, co Ci się podoba, co Ci się nie podoba, jakie recenzje chciałbyś tu zobaczyć itp.

Kliknij mnie

 

USB – cała prawda o standardzie

  • Opublikowano: poniedziałek, 16, grudzień 2013 10:19
  • 16 Gru

Bardzo często korzystamy z urządzeń, nie zastanawiając się jak one działają, i co możemy zrobić by poprawić ich funkcjonowanie. Każdy z nas przyzwyczaił do się do stosowania urządzeń podpinanych do komputera za pośrednictwem portu USB (Uniwersal Serial Bus – uniwersalna magistrala szeregowa), który umożliwia podłączenie urządzeń na zasadzie Plug & Play. Skąd się jednak wziął i co może ten protokół? 

Standard USB został opracowany przez największe firmy branży komputerowej – Microsoft, Intel, Compaq, IBM i DEC. Głównym celem, który przyświecał tym firmom było opracowanie rozwiązania, które zastąpi starzejące się porty równoległe (Centronics) i szeregowe (COM lub RS-232). Wadą tych rozwiązań, była konieczność wyłączania komputera przy każdorazowym podłączeniu nowego akcesoria. Wprowadzenie standardu USB pozwoliło na rozszerzenie funkcjonalności urządzeń peryferyjnych. Pozwolił jednocześnie zunifikować interfejsy komunikacyjne, którymi takie urządzenia jak kamery, aparaty, telefony komórkowe, modemy, skanery, klawiatury, myszki, przenośnej pamięci itp. były podłączone do komputera. Mechanizm Plug & Play, pozwala „na gorąco” podłączać urządzenia a instalacja sterowników i konfiguracja odbywają się automatycznie.

800px-Type A Plug Coloured.svg 800px-Type B Plug Coloured.svg
wtyk USB typ A wtyk USB typ B


Dzisiejsze systemy operacyjne obsługują już protokół USB. W przypadku Microsoftu, pierwszym systemem, który miał zaimplementowany protokół USB, był Windows 95 w wersji OSR2. Obsługę protokołu USB wbudowano również w systemy Mac OS i systemy oparte na jądrze Linuxa.
Od roku 1998 kiedy ogłoszono pierwszą wersję standardu USB ogłoszono, a właściwie wdrożono trzy wersje tego interfejsu. Główną różnicą jest przepustowość łącza.
USB 1.1 – standard ogłoszony 23 sierpnia 1998 roku. Przewidywał on pracę urządzeń połączonych tym interfejsem z szybkością (Full Speed) 12 Mbit/s (1,5 MB/s) i (Low Speed) 1,5 Mbit/s (0,1875 MB/s).
USB 2.0 – wersja ogłoszona 27 kwietnia 2000 roku, ale wciąż wiele urządzeń dopiero wprowadzanych na rynek ma wbudowane to łącze. Urządzenia wykorzystujące ten interfejs mogą przesyłać między sobą dane z maksymalną szybkością 480 Mbit/s (60 MB/s), jednak rzeczywista szybkość przesyłu danych zależy od konstrukcji urządzenia. Realna maksymalna prędkość zapisu kształtuje się w granicach 25 - 30 MB/s, a odczytu 30 - 42 MB/s. Jest to głównie spowodowane tym, że transmisja danych przez port odbywa się w trybie half-duplex na jednej parze przewodów.
USB 3.0 (SuperSpeed) to standard ogłoszony 17 listopada 2008 roku. Przewiduje on prędkość przesyłania danych na poziome 5 Gbit/s[1] (640 MB/s). Podobnie jak w przypadku USB 2.0 rzeczywista przepustowość łącza danych jest mniejsza, wynosi 4 Gbit/s, co przy zastosowaniu kodowania 8b/10b pozwala uzyskać transfer rzędu 400 MB/s. Osiągnięcie takich prędkości było możliwe dzięki dołożeniu nowych par przewodów pracujących w full-dupleksie.
USB 3.1 – najnowszy standard ogłoszony 31 lipca 2013, jego powszechne stosowanie jest jednak przewidywane na 2015 rok. Według specyfikacji prędkość maksymalna przesyłu danych to 10 Gbit/s.
Wszystkie standardy są kompatybilne z poprzednikami (z wyjątkiem 3.1, który może mieć problem z wersją 1.1).

USB types 2Oprócz standardów związanych z prędkością transmisji przewidziano również różne wtyki, które mają umożliwić odpowiedni transfer. Mamy więc zwykły USB, miniUSB, microUSB oraz wtyk typu A i wtyk typu B. Nowe standardy wprowadziły też nowe rodzaje wtyczek, co zobaczycie na poniższych grafikach.
A co nas czeka w przyszłości? Jeszcze większa szybkość USB lub całkiem nowy standard, który pozwoli jeszcze sprawniej podłączać urządzenia i przesyłać dane jeszcze szybciej niż do tej pory. W końcu mądre głowy wciąż pracują nad różnymi sposobami transmisji plików i co roku pojawiają się nowe technologie pozwalające na coś takiego. Przykładem jest chociażby HDMI-MHL, protokół, który pozwala podłączyć smartfona (lub inne urządzenie mobilne) do monitora przy pomocy przewodu odpowiedniego HDMI. Ta technologia pozwala zarówno na wyświetlanie zdjąć i filmów z urządzenia przenośnego na dużym ekranie, ale w trakcie odtwarzania również je ładować. Ale HDMI to inna bajka, a moja opowieść o Uniwersal Serial Bus, czyli standardzie USB dobiegła końca.

Znajdziesz mnie:

Sign in with Google+ Subscribe on YouTube